مبحث رزوناس در صداسازی مربوط به بحث تشدید کننده های صوتی در بدن در سینه ، فضای دهانی ، و سر می باشد که خواننده می بایست با تمرینات ویژه ای توانایی استفاده از این فضا ها را در خود بالا ببرد.
مبحث رزوناس در صداسازی مربوط به بحث تشدید کننده های صوتی در بدن در سینه ، فضای دهانی ، و سر می باشد که خواننده می بایست با تمرینات ویژه ای توانایی استفاده از این فضا ها را در خود بالا ببرد. به طور کلی رزونانس درفیزیک نیز از تشدید یا بازآوایی میگوید. در تعریف رزونانس آمده است :
بازآوایی یا رزونانس یا تشدید در فیزیک عبارت است از تمایل سیستم به نوسان با بیشینه دامنه در فرکانسهایی خاص که به آنها فرکانس رزونانس و یا فرکانس تشدید گویند. در چنین فرکانسهایی انرژی ارتعاشی در جسم ذخیره میشود و در نتیجه نیرویی کوچک و متناوب میتواند باعث حرکتی نوسانی با دامنه بزرگ شود. به طور مثال تخریب پلی در امریکا که به خاطر عمل تشدید فرو ریخت لازم ب ذکر است این پل 4 ماه پابرجا بوده،و با وزش بادی هم فرکانس این پل موجب این اتفاق افتاده است.
هر خواننده ای به طور طبیعی دارای حدود دو اکتاو صدا می باشد. از پایین ترین نت صدای خود تا بالاترین آن.
این دو اکتاو از بم ترین نت صدای فرد تا دو اکتاو بالاتر از آن به چهار دانگ قابل تقسیم است، در واقع اکتاو اول به دو دانگ و اکتاو دوم نیز به دو دانگ تقسیم می شود.
برای مثال اگر شخصی پایین ترین نت صدایش نت A (لا) روی خط پنجم کلید فا باشد و بالاترین آن نت E (می) بین خطوط چهارم و پنجم کلید سل چهار دانگ صدایش از دانگ اول تا دانگ چهارم به صورت بالا رونده به این صورت تقسیم بندی می شود :
دانگ اول نت A کلید فا ، تا نت D
دانگ دوم نت D کلید سل تا نت G
دانگ سوم از نت G تا نت C
دانگ چهارم از نت C تا بالاترین نت صدای فرد
نکته بسیار مهم و کلیدی در خواندن ، خروج صحیح صدا از تشدید کننده مخصوص به خود می باشد. زمانی که خواننده ای اصولی ، صحیح و علمی میخواند درهرکدام از این دانگ ها میبایست یک در تشدید کننده مخصوص به خود احساس لرزش داشته باشد.
دانگ اول : احساس لرزش در حفره های تنفسی در سینه
دانگ دوم :احساس لرزش در لب بالا
دانگ سوم : احساس لرزش در سینوس های گونه
دانگ چهارم : احساس لرزش در سینوس های پیشانی
در یک توضیح اجمالی در رابطه با تولید صدا میبایست گفت صدا از برخورد تارهای صوتی با یکدیگر و برخورد هوای در حال خروج از نای تولید می شود.
حال برای استفاده از تشدید کننده های صوتی در هرکدام از دانگ ها باید بدانیم ، هوایی که در حال خروج است می بایست به کدام جهت هدایت شود تا از تشدید کننده آن به بهترین نحو استفاده شود.که این بستگی به فرکانس صوت تولید شده دارد.در واقع باید بدانیم چه نتی را میخواهیم بخوانیم تا هوای مربوط را به قسمت مربوطه هدایت کنیم. و این عمل باعث تشدید صدا می شود. درواقع صدایی تولید میشود که صدای مطلوب و صحیح می باشد. یک خواننده حرفه ای صدای خود را به این ترتیب خارج میکند.
احساس لرزشی که در هر دانگ مربوط به خود در بالا اشاره شد . با تمرینات خاصی حاصل می شود . ای تمرینات شامل تمرینات نیم پرده ای ، یک پرده ای ، سه پرده ای ، پنج پرده ای و اکتاو می باشد. تمامی این تمرینات می بایست در 12 گام انجام شود. پس از انجام صحیح این تمرینات تحت نظر استاد ، یا حداقل با توصیه های استاد مبنی بر نکات حساس و کلیدی این تمرینات ، صدای فرد اصلاح می شود.
© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به "مرکز دل نوا" می باشد.
طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی وطن دیزاین